Mιας και ηρθε το pajerακι και ειχα τον αερογραφο ειπα να κοιταξω για αγορα ενος κομπρεσερ. Τα απλα, τυπου AlexPack πανε στα €60-70, ομως ο θορυβος που κανουν δεν επιτρεπει τη χρηση τους μεσα σε σπιτι. Επειδη συνηθως τετοιου ειδους δουλειες τις κανω βραδυ, ακομα χειροτερα.
Ρωτωντας τιμες για αθορυβα κομπρεσερ (€400 και πανω) το πηρα αποφαση να φτιαξω ενα δικο μου. Τα αθορυβα, τυπου Sil-Air, εχουν μοτερ απο ψυγειο. Ψαχνωντας στο διαδικτυο βρηκα τονους πληροφοριων και βιντεο για την κατασκευη του. Οποτε, το μονο που εμενε ηταν να βρω τα εξαρτηματα.
Χοντρικα η ολη κατασκευη φαινεται στο παρακατω σχεδιαγραμμα.
Παρακατω φαινεται το μοτερ. Εδω σταθηκα τυχερος, αφου μου το χαρισε ο κουμπαρος μου. Προερχεται απο επαγγελματικο ψυγειο, ειναι της Electrolux, μοντελο R22, 1/2 HP, 12 cm3 στα 800-1000 W. Η αγορα ενος τετοιου μοτερ καινουριου, αν δεν εχετε καποιο μεταχειρισμενο, παει απο €50-80, αναλογα το μοντελο.
Σημερα αγορασα και τα υπολοιπα εξαρτηματα. Ολα μαζι €115. Καλυτερα να πατε σε μαγαζι με βιομηχανικα ειδη, για να τα βρειτε ολα μια και καλη.
Το μονο που μενει ειναι η μπουκαλα, 5-6 λιτρων υπολογιζω, για την οποια θα ψαξω αυριο.
IΔΙΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ AIR COMPRESSOR
Παρακάτω θα προσπαθήσω να εξηγήσω πως μπορεί να κατασκευαστεί ένα αθόρυβο κομπρεσεράκι για μοντελιστική χρήση από μοτεράκι ψυγείου.
Πάντοτε να θυμάστε ότι ο συμπιεσμένος αέρας μπορέι να γίνει επικίνδυνος και μπορεί να προκαλέσει τραυματισμό ή θάνατο ! Βεβαιωθείτε ότι καταλαβαίνετε τι κάνετε και γιατί το κάνετε . Εννοείται ότι προχωράτε με δικό σας ρίσκο.Τα παρακάτω είναι μόνο ένας οδηγός.
Κατ' αρχήν θα χρειαστούμε ένα μοτεράκι ψυγείου, ένα μικρό πυροσβεστήρα CO2, ένα ρυθμιστή πίεσης, έναν αφυγραντήρα, μια ανακουφιστική βαλβίδα μικρής πίεσης (max 160 psi), χοντρά παξιμάδια 14άρια (κλειδί Νο 14), δύο όργανα ένδειξης πίεσης μικρής κλίμακας (το ένα 0-50 psi και το άλλο 0-150 psi) και ένα σωλήνα υψηλής πίεσης.
Το μοτεράκι βρίσκεται στο πίσω και κάτω μέρος του ψυγείου και αναλόγως με το μέγεθος του ψυγείου είναι ισχύος 1/8 Hp (93 Watt), 1/6 Hp (120 Watt), 1/4 Hp (180 Watt) ή οτιδήποτε ενδιάμεσο (π.χ. 135 Watt).
Τα στοιχεία αυτά συνήθως αναγράφονται πάνω στο μοτεράκι.
Εμείς θα προτιμήσουμε οτιδήποτε είναι πάνω από 120 Watt (αν δεν αναγράφονται στοιχεία το ψυγείο να είναι μεσαίου μεγέθους). Μεταχειρισμένο μοτεράκι ψυγείου μπορεί να βρείτε σχετικά εύκολα σε
κατάστημα επισκευής ψυγείων ή γενικά ψυκτικών (το κόστος καινούργιου είναι 40 - 60 ευρώ). Το καλό με τα μοτεράκια είναι ότι τα περισσότερα τα αφαιρούν επειδή έχουν χάσει το FREON (αυτό δεν μας επηρεάζει καθόλου !!)
Το μοτεράκι πιάνει με τέσσερις βίδες στην βάση του ψυγείου και έχει δύο καλώδια. Το ένα συνδέεται στην πρίζα και το άλλο καταλήγει στο θερμοστάτη του ψυγείου (το οποίο το κόβουμε και το αφαιρούμε).
Τα καλώδια αυτά συνδέονται με το μοτεράκι μέσω της θερμικής ασφάλειας (υπάρχει έξω από το μοτέρ).
Η θερμική ασφάλεια κόβει το ρεύμα όταν υπερθερμανθεί το μοτέρ για να μην καεί.
Στο μοτεράκι βλέπουμε να εξέχουν τρια χάλκινα σωληνάκια. Το ένα είναι ταπωμένο, είναι για το FREON,
δεν μας χρειάζεται και το αφήνουμε ως έχει. Αυτό με την μεγαλύτερη διατομή είναι της αναρρόφησης αέρα
(το κόβουμε όπου είναι βολικό). Αυτό με την μικρότερη διατομή, είναι για την παροχή του συμπιεσμένου αέρα.
(το κόβουμε περίπου 20cm από το μοτέρ) (Φωτο 1). Όσον αφορά το λάδι εγώ συμπλήρωσα 50 ml από τον σωλήνα αναρρόφησης αέρα.
Το λάδι που έβαλα ήταν λεπτόρευστο - SAE 30 -. (μπορείτε να βάλετε και λάδι ραπτομηχανής).
Τον μικρό πυροσβεστήρα CO2 (κόστος 10 - 15 ευρώ, αν βρείτε κάποιον ληγμένο ή άδειο ακόμη καλύτερα )
θα τον χρησιμοποιήσουμε για δεξαμενή συμπιεσμένου αέρα. Αυτό που μας ενδιαφέρει στον πυροσβεστήρα είναι να
μπορεί να ΞΕΒΙΔΩΘΕΙ το καπάκι του (γι' αυτό και προτιμούμε CO2). Αφού λοιπόν τον αδειάσουμε, ξεβιδώνουμε
το καπάκι του και τον καθαρίζουμε εσωτερικά (ξέπλυμα). Στη συνέχεια ανοίγουμε τρεις τρύπες διαμέτρου 10 mm
(ΜΗΝ τρυπήσετε άδειους πυροσβεστήρες, αν πρώτα δεν έχετε ξεβιδώσει το καπάκι τους. Προσοχή οι κοινοί πυροσβεστήρες
αυτοκινήτου λειτουργούν όπως τα spray και το καπάκι τους δεν ξεβιδώνει γιατί είναι πρεσαριστό). Στις τρεις τρύπες
κολλάμε με ηλεκτροκόλληση τρία χοντρά παξιμάδια (14 άρια). Αυτά θα χρησιμοποιηθούν ως βάση για να βιδωθούν
ο αφυγραντήρας (με τον ρυθμιστή πίεσης),η ανακουφιστική βαλβίδα και η βαλβίδα αποστράγγισης. Στην θέση που βρισκόταν
το καπάκι το πυροσβεστήρα κολλάμε με ηλεκτροκόλληση ένα επίπεδο κομμάτι σιδήρου πάχους τουλάχιστον 3mm στο οποίο έχουμε
ανοίξει στο κέντρο του τρύπα διαμέτρου 10 mm. Σε αυτή την τρύπα κολλάμε ένα χοντρό παξιμάδι και σε αυτό θα βιδώσουμε
το όργανο ένδειξης πίεσης της φιάλης. Διευκρινίζεται ότι οι μικροί πυροσβεστήρες αντέχουν σε πίεση 16 - 20 bar (232 - 290 PSI,
1 bar = 14,5 psi), αλλά επειδή τους ανοίξαμε τρύπες η αντοχή τους μειώθηκε. Γι' αυτό θα ρυθμίσουμε την ανακουφιστική βαλβίδα να
ανοίγει στα 9 bar (130 psi). Επίσης διευκρινίζω ότι τα 14άρια παξιμάδια είναι ενδεικτικά. Πρώτα θα πρέπει να δείτε σε τι
παξιμάδια βιδώνουν τα όργανα, ο αφυγραντήρας κλπ. να τα πάρετε και μετά θα ανοίξετε τις τρύπες (εννοείται!!). Επίσης ίσως χρειαστήστε
συνδέσμους για να βιδώσετε τα εξαρτήματα στα παξιμάδια. Αυτούς θα τους βρείτε σε κατάστημα υδραυλικών ειδών. Σε κατάστημα υδραυλικών ειδών ή
βιομηχανικών ειδών θα βρείτε όλα τα υπόλοιπα (αφυγραντήρας, ρυθμιστής κλπ).
Κατόπιν τα τοποθετούμε σύμφωνα με το παρακάτω σχέδιο 1. Σαν σκελετό μπορείτε να χρησιμοποιήσετε χοντρούς σωλήνες τους οποίους θα
τους κολλήσετε όπως στο σχέδιο 2.
Παρακάτω είναι τα παρελκόμενα που θα χρησιμοποιήσουμε :
Ανακουφιστική βαλβίδα (Relief valve): Χρησιμοποιείται για να εκτονώνει την πίεση. Η ρύθμισή της αφορά στα πόσα psi ανοίγει και στα πόσα κλέινει.
Για να ρυθμιστεί έχει μια βίδα την οποία όταν την βιδώνουμε συμπιέζει ένα ελατήριο. Όταν την βιδώνουμε ανοίγει σε μεγαλύτερα psi (περίπου 1/4 της
στροφής είναι + 10 psi). Για να είστε σίγουροι για την ρύθμισή της θα πρέπει να την τσεκάρετε με ελεγχόμενη παροχή πίεσης. Εγώ την ρύθμισα να ανοίγει
στα 135 psi (9,3 bar) και να κλείνει στα 120 psi (8,3 bar). ΠΡΟΣΟΧΗ !!!! Αν δεν βάλουμε ανακουφιστική βαλβίδα ΚΑΤΙ ΘΑ ΣΠΑΣΕΙ !!!!
Ρυθμιστής πίεσης (Pressure regulator): Ρυθμίζει την πίεση εξαγωγής από την δεξαμενή αέρα (π.χ. η δεξαμενή αέρα μπορεί να έχει πίεση 9 bar αλλά με το ρυθμιστή
ρυθμισμένο στα 2 bar η πίεση εξαγωγής θα είναι 2 bar.
Αφυγραντήρας (coalescent filter) : Κατακρατάει την υγρασία (αλλά και το λάδι του compressor) από τον αέρα προκειμένου αυτά να μην ψεκαστούν στο μοντέλο μας !!
Βαλβίδα μη επιστροφής (one way valve, check valve) : Επιτρέπει την ροή αέρα μόνο προς μια κατέυθυνση (την οποία την δείχνει ένα βελάκι που έχει πάνω της). Αν την
τοποθετήσουμε το μοτεράκι θα δουλεύει πιό ξεκούραστα.
Φίλτρο εισαγωγής αέρα (air filter) : Φιλτράρει τον αέρα που αναρροφά το μοτεράκι. Έτσι σκόνες και διάφορες βρωμιές δεν μπαίνουν στο μοτέρ. Εγώ χρησιμοποίησα απλό
φίλτρο βενζίνης μηχανής αυτοκινήτου (το διάφανο).
Βαλβίδα αποστάγγισης (drain valve) : Χρησιμοποιείται για να αποστραγγίζει το νερό που σταδιακά μαζεύεται στην δεξαμενή αέρα.
Εδω φαινεται που πρεπει να κοψουμε.
Και μια φωτο πως θα ειναι τελειωμενο.
Νομιζω οτι η παραπανω ιδιοκατασκευη, με τα αναλογα εξαρτηματα, μπορει να γινει ανετα και για ενα κομπρεσερ αυτοκινητου.
Εdit
Πηγες:
http://www.modelclub.gr/forums/index.ph ... 247.0.html
http://homepages.pathfinder.gr/aeromode ... niques.htm
http://clubhyper.com/reference/compressorgi_1.htm